Takmer sedem rokov sú v michalovskej 6.základnej škole triedy pre nadané deti. Sú v nich žiaci so všeobecným intelektovým nadaním. V siedmom ročníku je asi 90 žiakov. Dochádzajú aj zo Sečoviec a Sobraniec. Na Zemplíne totiž rovnaký systém vyučovania funguje len v Humennom.
Osobitný prístup
Podľa zákona môže byť v triede najviac 12 detí. „Títo školáci sú veľkými individualitami. Vyžadujú osobitný prístup učiteľov. Aj preto sedia v jednomiestnych laviciach,“ povedala riaditeľka Mgr.Eleonóra Kanócová. Žiaci si neporovnávajú prospech a aktivitu v krúžkoch. Ubíjalo by ich to. Po citovej a psychickej stránke sú totiž dosť zraniteľní.
Postup pri prijímaní
Zaujímalo nás, aké má škola kritériá pri ich výbere do 1.ročníka. „Na tieto deti nás upozorňujú predovšetkým učitelia materských škôl. Niekedy aj rodičia. Snažíme sa s nimi skontaktovať,“ poznamenala. Príčina je jednoduchá. Títo škôlkari sú nádejnými adeptmi na štúdium v špeciálnej triede. Majú totiž netypické správanie. Sami sa naučia čítať. Zaujímajú sa o veci, ktoré sú ich rovesníkom cudzie.
Po nadviazaní spolupráce so spomínanými ľuďmi škola určuje ďalší postup. Rodičov s deťmi pozýva na zápis nadaných škôlkárov do 1.ročníka. Počas neho im odporúča návštevu pedagogicko-psychologického centra. „Na základe rôznych zistení psychologička rozhoduje, či môžu byť zaradené do triedy pre nadaných žiakov,“ konštatovala.
Mali problémy
V dávnejšej minulosti takéto deti trpeli. Učili sa s „bežnými“ spolužiakmi. Vysvetľované učivo oveľa rýchlejšie pochopili, ako ostatní žiaci. Na vyučovacích hodinách sa väčšinou nudili. Pedagógovia sa im venovali aj individuálne. Pre vysoké počty žiakov v triedach sa to nie vždy dalo.
Preto mali nadaní školáci problémy s disciplínou. Počas vyučovania vyrušovali a boli prehnane aktívni. Z toho dôvodu trpeli psychickými ťažkosťami. Vďaka špeciálnym triedam sú podobné problémy už minulosťou.
Museli vypracovať učebnice
Učitelia týchto tried boli vybraní na základe rozhodnutia riaditeľstva. „Vychádzala som aj z poznania jednotlivých pedagógov,“ vyjadrila sa E.Kanócová, ktorá v škole pracuje dlhé roky. Vybrala najlepších. Na vyučovanie sa dôsledne pripravujú. Ak by čokoľvek podcenili, nadpriemerne inteligentní školáci by ich ľahko zaskočili.
Preberané učivo rozvádzajú do najmenších detailov. Týka sa to aj školákov z I.stupňa. Nadané deti sa učia aj z bežných učebníc. Chýba im kvalitnejší vyučovací materiál. Tento nedostatok učitelia vyriešili vytvorením pracovných zošitov.
Špecifické vyučovanie
„Po zvládnutí predpísaného učiva riešia hlavolamy, rébusy a iné úlohy. Na rozdiel od iných žiakov skúmajú veci do hĺbky,“ uviedla. Majú takmer rovnaké vyučovacie predmety ako žiaci v klasických triedach.
Navyše, majú aj predmet nazvaný obohatenie. Počas neho si vyberajú problematiku, ktorá im je najbližšia. Následne riešia projektové úlohy. Vďaka tomu, viac využívajú nadpriemerné schopnosti.
Píšu aj ročníkové práce
Žiaci I.stupňa dostávajú vysvedčenia so slovným hodnotením. Starší školáci majú riadne vysvedčenia. Učitelia zisťujú ich vedomosti pri ústnych odpovediach a vedomostných testoch. V závere školského roka deti prezentujú ročníkové práce na rôzne témy. Vynikajú pestrou krúžkovou činnosťou. Niektorí sa venujú športu, navštevujú školy v prírode.
Dosahujú výborné výsledky na celoštátnych súťažiach. Nie všetky deti sa prezentujú týmto spôsobom. Niektoré sa obávajú psychického tlaku spojeného s účasťou na podujatiach. Z toho dôvodu nechodia na súťaže. S ostatnými školákmi vychádzajú dobre. Menšie problémy so správaním sa vyskytujú počas puberty.
Rôzne zdroje financovania
Základný chod tried pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním je financovaný zo štátneho rozpočtu. „Zásluhou úspešných projektov škola dokúpila učebné pomôcky,“ doplnila. Pomocnú ruku podali rodičia. Z ich prostriedkov sa zabezpečili rozličné encyklopédie.
Projekt sa rozširujeň
Celoštátny projekt výučby nadaných detí je vypracovaný po stredoškolské maturity. V Michalovciach sa zatiaľ do veľkej miery realizuje iba na základnej škole. Z dobre informovaných zdrojov sme sa dozvedeli, že takéto triedy vznikajú aj na Gymnáziu Ľudovíta Štúra. Vďaka tomu by žiaci ZŠ mohli plynulo pokračovať v takýchto triedach aj počas stredoškolského štúdia. Je to oveľa lepšie, ako keby sa po rokoch vrátili k „bežným“ rovesníkom. „Po ukončení vysokej školy by takíto ľudia nemali mať problémy s uplatnením. Sú všestranne zameraní. Preto môžu pracovať v rôznych profesiách,“ uzavrela riaditeľka Eleonóra Kanócová.
(janč)